Vilanculos, Mozambik’te Seyahat Etmek Nasıl Bir Şey?

Bunaltıcı derecede sıcak bir Kasım öğleden sonra, Tofo arkadaşlarımdan birkaçı ve ben düz kasalı bir kamyonun arkasında, Tofo sahilinden sadece 200 kilometre kadar uzaktaki Vilanculos, Mozambik’e doğru yola çıktık. Mozambik’te otostop yapmak yaygındır; buna boleia almak denir.

Düz kasalı kamyon bizi ancak bir yere kadar götürebildi, bu yüzden bir chapa’ya (kel lastikleri olan ve içinde çok fazla insan bulunan yerel bir otobüs/kamyonet) binip bir sonraki kasabaya gittik. Oradan elimi kaldırdım ve bizi bir kamyonetin arkasına bindirdim; sıcak Afrika güneşi yol kenarındaki taze portakal meyvelerinin ağırlığıyla ağırlaşmış mango ağaçlarıyla birlikte üzerimize doğru parlıyordu. Şoförümüzün yolculuğunu tamamladığı bir sonraki tozlu kasabaya ulaşana kadar her şey çok güzeldi. Oradan, bir saat boyunca başarısız bir şekilde boleia almaya çalıştıktan sonra, sonunda bir chapa aldık ve ardından sarhoş bir sürücünün araba kullanırken bira içtiği başka bir chapa aldık.

Karanlık, terli, tozlu ve bitkin bir halde sırt çantalı gezginlere rastladık. Oldukça kısa bir mesafeyi kat etmek yedi saat sürmüştü. Mozambik böyle.

Uzun ve sinir bozucu gün, Moz’da seyahat etmenin nasıl bir şey olduğunu gösteren mükemmel bir örnekti. Berrak mavi sulara daldığınız, harika insanlarla ve lezzetli yemeklerle saatlerce hamakta uzandığınız günleriniz var ama sonra o kadar sinir bozucu günleriniz oluyor ki, saçlarınızı yolmak istiyorsunuz. Bu konuda gittiğim en ekstrem yerlerden biri ama yine de onu sevmeden edemiyorum.

vilanculos mozambik

Ertesi gün güneş Vilanculos’un üzerinde doğdu ve ben önceki günün hoş karşılanmayan macerasını tamamen unuttum. Sular çekildiğinde göz alabildiğine kilometrelerce kum şeridi vardı.

vilanculos mozambikvilanculos mozambik

Bu yazının geri kalanını, balıkçıların günlük işlerle meşgul olduğu plajın ne kadar huzurlu olduğundan bahsederek geçirebilirim:

vilanculos mozambik

Ya da çocukların nasıl neşeyle oynadıklarını:

SCUBA dalışının ne kadar muhteşem (gerçi sadece iki tank için 140 dolar pahalı) olduğundan bahsedebilirim:

Ya da yerel halkın bu güzel çevreden nasıl en iyi şekilde yararlandığını ve hatta futbol oynamak için yanlarında bir topla kumsallara nasıl yüzdüklerini:

vilanculos mozambik

Su dışında geçirdiğimden daha çok zaman geçirdiğimden, yıldızların ne kadar göz kamaştırıcı olduğundan, ayın gökyüzünde ne kadar parlak olduğundan bahsedebiliriz:

Ya da bana gecelik sadece 19 dolara mal olan bu yuvarlak kulübeye, çift kişilik yataklı, iki sandalyeye, cibinliğe (deliksiz!) ve çalışan bir vantilatöre nasıl sahip olduğumdan bile bahsedebiliriz:

Tüm bunlar Vilanculos’u özel kılsa da, onu benim için unutulmaz kılan da orada tanıştığım insanlardı. Yeni arkadaşlarla ve yerel halkla eğlenceli geceler geçirdim ama en sevdiğim karşılaşma Nate ve Orlando’yla oldu.

Nate, Alaska’nın vahşi doğasında yaşayan ve çalışan 21 yaşında bir adamdır. O da çok seyahat etti ve benim gibi kulaktan kulağa dolaşarak Mozambik’e geldi. Ayrıca Tofo’da da biraz zaman geçirmiş ve burada yerel dörtlü bisiklet kiralama görevlisi Orlando ile tanışmıştı. Orlando, Nate’i plajın hemen arkasındaki, palmiye ağaçlarının arasındaki köyüne davet etti; burada çocuklar siz geçerken şakacı bir şekilde dörtlüsünüze tutunup arkanızdan koşmaya çalışıyorlardı ve hanımlar da hindistancevizi şarabı satıyorlardı. Sadece birkaç çimen ve bambu kulübe ama Orlando’nun bildiği tek şey bunlardı.

vilanculos mozambik

Nate, Orlando’yu Tofo’dayken tanıdı ve Orlando’nun kendi ülkesini hiç görmemiş olmasının utanç verici olduğuna karar verdi. Hiç dağ görmemişti, soğuğu hiç hissetmemişti ve hemen çevresindeki bölge dışında hiçbir şeyi bilmiyordu. Sonra Nate olağanüstü bir şey yaptı; Orlando’yu Mozambik gezisinde kendisine katılmaya davet etti ve parasını ödemeyi teklif etti.

İlişki pek çok açıdan anlamlıydı. Orlando ülkesini görme şansına sahip oldu ve Nate de gerçek bir yerel deneyim yaşama şansına sahip oldu.

Onlarla tanıştığım gün sahile inip yerel bir balıkçıdan balık almaya karar verdik. Orlando’nun pazarlıkları sayesinde yaklaşık 6 dolara ton balığı büyüklüğünde ve tadında büyük bir tane aldık. Nate balıkları fileto haline getirdi ve Orlando yemek pişirmeye başladı. Önce patates ve havuçla balık çorbası pişirdi, ardından hindistancevizi pirinci ve yerel yeşil yapraklı bir sebze olan matapa ile yediğimiz balık filetosunu parçalayıp hindistan cevizi sütüyle pişirdi. Orlando biraları aldık ve işi bölüşerek bulaşıkları daha sonra yıkadım.

O gece okyanusa indik ve takımyıldızlarını Orlando’ya gösterdik. Hayatında daha önce hiç görmediği bir plajı görünce kulaktan kulağa gülümsüyordu. Nate’in yaptığı çok güzel bir jestti ve neden daha fazla insanın bunu yapmadığı merak konusu oldu. Bu, geri vermenin küçük bir yolu ama çok cömert ve nazik bir şekilde.

Hikayeleri bana çok ilham verdi, ben de onlara bunu sizinle paylaşıp paylaşamayacağımı sordum ve çok şükür evet dediler.

Umarım dağlara çıkabilmişlerdir ve umarım Orlando daha önce görme fırsatına sahip olmadığı daha muhteşem şeyler görmüştür.

vilanculos mozambik

Bana gelince, Vilanculos, Moz’daki son durağımdı ve kumsalların üzerinden Güney Afrika’ya doğru uçarken sessizce bir gün geri dönüş yolunu bulacağıma söz verdim – sadece bir chapa’da değil.

Vilanculos, Mozambik'ten güzel fotoğraflar ve dokunaklı bir yardımlaşma ve nezaket hikayesi